Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa lub drzew
osoby fizycznej, gdy wycinka nie ma związku z działalnością gospodarczą.
o Urząd Gminy Brudzeń Duży, Referat Rozwoju Gminy i Rolnictwa
o Termin załatwienia: 1. W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ dokonuje oględzin w terenie. 2. W terminie 14 dni od dnia dokonania oględzin organ może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw.
o Osoba do kontaktu: Krystyna Bańka
o Miejsce załatwienia Urząd Gminy Brudzeń Duży, pokój nr. 15
Referat Rozwoju Gminy i Rolnictwa
ul. Toruńska 2
09 – 414 Brudzeń Duży
Telefon kontaktowy 24 260 40 81/13 w 40,
o
Wymagane
dokumenty: Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa winno zawierać niżej wskazane
dane i załącznik:
- imię, nazwisko i adres zgłaszającego (dodatkowo nr telefonu kontaktowego) -
właściciela/współwłaścicieli nieruchomości,
- oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma zostać usunięte:
nr ewidencyjny działki, nr obrębu, nazwę ulicy,
- rysunek lub mapka określająca usytuowanie drzewa na nieruchomości,
-oryginał lub uwierzytelniona kopia pełnomocnictwa, jeżeli zgłaszający
ustanowił pełnomocnika,
- dowód wniesienia opłaty skarbowej za udzielone pełnomocnictwo, gdy nie
zachodzi przesłanka do zwolnienia z tej opłaty.
Usługa umożliwia dokonanie zgłoszenia
zamiaru usunięcia drzewa z działki stanowiącej własność/współwłasność osoby
fizycznej/osób fizycznych, gdy wycinka nie ma związku z działalnością
gospodarczą.
o Opłaty Za wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia (zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej – t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1827: załącznik „Wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia” – część II, pkt 21) należy wnieść opłatę skarbową w wysokości 17 zł.
o Tryb odwoławczy 1. Na postanowienie w sprawie usunięcia braków w zgłoszeniu nie przysługuje zażalenie. 2. Odwołanie od decyzji w sprawie sprzeciwu do zamiaru usunięcia drzewa składa się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Płocku w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem Wójta Gminy Brudzeń Duży.
o Uwagi
1. Zgłoszenie zamiaru wycięcia
drzewa z działki stanowiącej
własność osoby
fizycznej
, gdy
wycinka nie ma związku
z
działalnością gospodarczą
nie
dotyczy drzewa, którego obwód pni mierzony na wysokości 5 cm nie
przekracza:
a)
80 cm
– w przypadku topoli,
wierzb, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego,
b)
65cm
– w przypadku kasztanowca
zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c)
50 cm
– w przypadku pozostałych
gatunków drzew.
2. W przypadku usunięcia drzewa bez dokonania zgłoszenia lub przed upływem terminu na wniesienie sprzeciwu, a także pomimo wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia, organ wymierza administracyjną karę pieniężną za usunięcie drzewa bez zezwolenia.
3.W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin w terenie, jego usunięcie może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
4. Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin przeprowadzonych przez organ w związku ze złożonym zgłoszeniem usunięcia drzewa złożony zostanie wniosek o wydanie pozwolenia na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane, a budowa będzie miała związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ nałoży na właściciela nieruchomości , w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa .
5. Organ może, przed upływem terminu
14 dni od dnia przeprowadzenia oględzin,
wydać zaświadczenie
o braku
podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość
wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia do usunięcia drzewa.
Uwaga: Organ wydaje zaświadczenie na wniosek zgłaszającego.
6. Organ
obligatoryjnie
wnosi sprzeciw do zamiaru usunięcia drzewa w przypadku gdy:
a) zgłoszenie dotyczy usunięcia drzewa objętego obowiązkiem uzyskania
zezwolenia na jego usunięcie,
b) wnioskodawca nie uzupełni zgłoszenia zgodnie z obowiązkiem nałożonym w
drodze postanowienia,
7. Organ
może wnieść
sprzeciw
do zgłoszenia w przypadku gdy:
a) drzewo zlokalizowane jest na terenie przeznaczonym w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub teren ten jest chroniony innymi
zapisami tego planu’
b) drzewo usytuowane jest na terenie objętym jedną z form ochrony, tj. w parku
narodowym, w parku krajobrazowym, w rezerwacie przyrody, na obszarze
chronionego krajobrazu lub na obszarze Natura 2000,
c) w przypadku spełnienia przez drzewo kryteriów uznawania tworów
przyrody żywej i nieożywionej za pomniki przyrody określonych przez
Ministra Środowiska w drodze rozporządzenia,
d) na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków.
8. Organ udostępnia protokół z oględzin wyłącznie na wniosek zgłaszającego.
o Podstawa prawna: Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r., poz. 2134 z późn. zm.);
Wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów
Krok po kroku:
- Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek (patrz punkt Załączniki do pobrania) lub napisz go samodzielnie,
- Do wniosku dołącz wymagane dokumenty,
- W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, dołącz oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, dokonaj opłaty skarbowej i dowód jej wniesienia dołącz do ww. dokumentu,
- Jeżeli nie jesteś właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, zarządcą nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa, nie reprezentujesz spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, w której właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi lub też posiadaczem nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, niebędącym żadnym z wyżej wymienionych podmiotów, do wniosku dołącz zgodę jej właściciela . Jeżeli nie jesteś jedynym właścicielem nieruchomości do wniosku należy załączyć zgodę pozostałych współwłaścicieli,
- Dokumenty złóż w Urzędzie Gminy w Brudzeniu Dużym na terenie której usytuowane są przedmiotowe drzewa/krzewy lub wyślij pocztą,
- Zostanie wszczęte postępowanie administracyjne, w trakcie którego dokonana zostanie wizja lokalna, o czym zostaniesz poinformowany drogą pisemną,
- Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego twoja sprawa zostanie załatwiona w ciągu 1 miesiąca, a w sprawach skomplikowanych w ciągu 2 miesięcy. (W przypadku uzupełnień braków we wniosku termin może ulec wydłużeniu),
- Decyzja zostanie dostarczona pocztą lub możesz odebrać ją osobiście w Urzędzie Gminy,
Wymagane dokumenty:
Wniosek posiadacza nieruchomości, o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów, zawierający:
1)
imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę
posiadacza i właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń, o których
mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
2)
oświadczenie o posiadanym tytule
prawnym władania nieruchomością (z podaniem numeru Księgi Wieczystej przy
własności, współwłasności, użytkowaniu wieczystym, współużytkowaniu wieczystym
lub innego dokumentu w pozostałych przypadkach- dzierżawa, najem itp.)
albo oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art.
49 § 1 Kodeksu cywilnego;
3)
zgodę właściciela nieruchomości,
jeżeli jest wymagana, lub oświadczenie o udostępnieniu przez spółdzielnię
mieszkaniową informacji, o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na
usunięcie drzewa lub krzewu;
4)
nazwę gatunku drzewa lub krzewu;
5)
obwód pnia drzewa mierzony na
wysokości 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
- posiada kilka pni - obwód każdego z tych pni,
- nie posiada pnia - obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;
6)
wielkość powierzchni, z której
zostanie usunięty krzew;
7)
miejsce, przyczynę, termin
zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, oraz wskazanie czy usunięcie wynika z
celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej;
8)
rysunek, mapę albo wykonany przez
projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt
zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla
której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo
budowlane - określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic
nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej
nieruchomości;
9)
projekt planu:
- nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub
krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni
nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację
przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy lub
- przesadzenia drzewa lub krzewu, jeżeli są planowane, wykonany w
formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz
informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i
planowanym terminie ich wykonania;
10)
decyzję o środowiskowych
uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji
przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku
realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z
ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i
jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez
właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny
oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na
wniosek realizującego przedsięwzięcie;
11)
zezwolenie w stosunku do
gatunków chronionych na czynności podlegające stosownym zakazom dotyczącym ich
niszczenia, jeżeli zostało wydane.
Opłaty:
· Opłata skarbowa za pełnomocnictwo - 17 zł.
·
Ustalone
decyzją stawki opłat pobieranych za usuwanie drzew i krzewów określa:
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004 r. w sprawie
stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew (Dz. U. z 2004 r. nr
228, poz. 2306 ze zm.)
- Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 24 października 2014 r. w sprawie
stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz stawek kar za zniszczenie
zieleni na rok 2015 (M.P.2014.958 z dnia 29 października 2014 r.).
Miejsce złożenia i odbioru:
MIEJSCE
ZŁOŻENIA:
- Urząd Gminy właściwy ze względu na położenie nieruchomości, na której
rosną drzewa lub krzewy,
ul. Toruńska 2 00-414 Brudzeń,
- za pośrednictwem operatora pocztowego.
MIEJSCE
ODBIORU:
- osobiście w Urzędzie Gminy – po zadeklarowaniu na wniosku chęci odbioru
osobistego,
- za pośrednictwem poczty.
Jednostka odpowiedzialna:
Urząd Gminy w Brudzeniu Dużym; Referat Rozwoju Gminy i Rolnictwa, pok.15.
Termin odpowiedzi:
1. Do 1 miesiąca.
2. Do 2 miesięcy w sprawach szczególnie skomplikowanych.
Tryb odwoławczy:
Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Załączniki do pobrania
zgłoszenie:
Zgłoszenie zamiaru usunięcia
drzewa lub drzew
2.
oświadczenie o tytule prawnym władania nieruchomością.
Informacje o dokumencie:
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Krystyna Bańka
- Data udostępnienia w BIP: 2020-05-27 00:00:00
- Informacja zaktualizowana przez: Sieczkowski Piotr
- Data ostatniej aktualizacji: 2020-05-28 12:04:21
- Liczba odsłon: 1102
- Historia dokumentu: